Language structure: variation and change

MA-Neerlandistiek: Taalvariatie in het Nederlands: praktijk en beleid

UitnodigingSymposiumTaalvariatieinhetNederlands

Taalkunde in de praktijk

Bomen tekenen, LF-formules maken, uitvogelen wat het subject of object van een zin is… Hartstikke leuk, maar wat kán je hier eigenlijk mee? Als je Nederlands studeert en geïnteresseerd bent in taalkundige onderwerpen, heb je je dat vast al weleens afgevraagd. Het antwoord? Heel veel!

Wat?

Op dinsdag 7 november organiseren studenten van de master Neerlandistiek het Symposium Taalvariatie in het Nederlands. Ze laten je zien hoe zij hun taalkundige kennis de afgelopen weken in de praktijk hebben gebracht door projecten uit te voeren voor echte opdrachtgevers uit het werkveld. De projecten zijn heel uiteenlopend: er is een NT2-project bij een Rotterdamse school om vluchtelingenkinderen uit Eritrea te helpen waarbij een Tigrinyaans beeldwoordenboek is gemaakt, een educatief project waarbij een lesmethode voor de middelbare school over taalvariatie in de Gouden eeuw wordt ontwikkeld, een tolkenproject bij de overheid om spraaktechnologieën te verbeteren en een streektalenproject bij de Taalunie om het streektalendebat uit te pluizen.

Tijdens het symposium kun je langslopen bij de kraampjes van de projecten om de eindproducten te bewonderen en vragen te stellen aan de studenten.

Voor wie?

Het symposium is interessant voor iedereen die wil weten hoe je taalkundige kennis kunt inzetten op de arbeidsmarkt: je krijgt antwoord op de vraag waarmee je je als taalkundige onderscheidt op de arbeidsmarkt.Ook als je je aan het oriënteren bent op een master is het de moeite waard: je krijgt een concreet beeld van waar een student Neerlandsitiek zoal mee bezig is. Daarnaast is dit symposium een aanrader voor iedereen die inspriatie wil opdoen voor een stage op een van de genoemde gebieden!

Wanneer?

Het symposium vindt plaats op dinsdag 7 november, van 15.30-17.00 in Drift 23 loakaal 010. Omdat het in de vorm van een ‘markt’ is, kun je in en uit lopen en dus zelf bepalen wanneer je komt.

We hebben er zin in en zien jullie graag de 7e!